Funkční styly

07.06.2012 07:27

http://dum.rvp.cz/materialy/stahnout.html?s=kayzksub

  1. Prostěsdělovací styl
  2. Odborný styl
  3. Publicistický styl
  4. Umělecký styl
  5. Administrativní styl

Prostěsdělovací styl - běžná komunikace - hovorový (rodina, mezi přáteli, ve škole).

Odborný styl - odborné publikace, odborné časopisy a učebnice. Přesné, jasné a úplné informace a poučení.

Publicistický styl - média (noviny, TV). Spisovný jazyk. Aktuální informace.

Umělecký styl - styl spisovatelů. Poznávání, estetika (krása) a osobitost (jedinečnost).

Administrativní styl - informativní a věcná komunikace. Někdy též styl jednací či úřední

---------------------------------------------------

Prostěsdělovací

 

  • parazitní slovapraktickyvlastnětedy
  • užívají se hodnotící postoje, spontánnost, dialogičnost
  • Odborný

 

    • častý výskyt odborné terminologie + vysvětlení; citace; zhuštěnost
    • typické předložky (nevlastní): v důsledku…bez ohledu na…za účelem…; slovesná sousloví: podat oznámení
    • styl věcné komunikace; důkladná připravenost
    •  
    • Dělí se podle stupně odbornosti a podle adresáta:
    1.     vědecký (teoretický) – výsledky vědeckého výzkumu, přesné poučení o daném jevu
    2.     popularizační – zjednodušené podání pro laiky, vysvětlení termínů (konkrétní události)


  • Administrativní

 


  • Publicistický styl

    • především písemná forma
    • výrazy neutrální (slohově a citově nezabarvené) – bez emocionality a osobních prvků
    • ustálená forma (někdy i přísné normy); připravený, přesné vyjadřování, spisovná čeština
    • ustálené formulace ⇒ usnadňují a urychlují komunikaci; texty jsou jednoduché, rychle a snadno se zpracovávají
      • klišé – Za kladné vyřízení žádosti předem děkuji.
      • fráze – mládí má zelenoupoložit život na oltář vlasti
      • předtištěné formuláře – heslovitě doplňujeme konkrétní údaje
    • přesnost, jednoznačnost, úplnost
    • pravdivost údajů
    • osoba autora i adresáta ustupuje do pozadí – zprostředkující činitel
      • styl hromadných sdělovacích prostředků (noviny, rozhlas, televize)
      • cíl:
        • informovat o aktuálních věcech
        • zapůsobit na adresáta + agitace (apel) – výzva, podnět k něčemu
        • přesvědčit o něčem; donutit, udělat si vlastní názor
      • požadavky:
        1. všeobecná přístupnost a srozumitelnost
        2. pravdivost a přesvědčivost
        3. aktuálnost
        4. poutavost a zajímavost v obsahu i ve formě

    • Umělecký

 

  • Slohové umělecké útvary

      • poezie – eposelegiebáseň
      • próza – novelarománbajkapovídka
      • drama – komediečinohratragédie
      • působí na rozum, cit a fantazii čtenáře





Zpět