Jak se učíme

20.01.2012 09:30

R I E O T J

N A Č Ě E S

J J K D S Š

E Í E J U U

Ů Č Č L E I

P Í E T M Ž

 

Jak se učíme

 

Chtít a nemuset

dívejte se dál než jen k obtížnému úkolu učení - proč to dělám, co chci - v budoucnosti dosáhnout?

Představujte si, co bude, až tuto zkoušku, školu... dokončíte.

Slavík nebo sova

Oči, uši nebo ruce

Máme vajíčko a na něm nakresleného velikonočního zajíčka. Má zelené kalhotky a žluté tričko, na zádech nůši, v ruce pomlázku (tatar nebo dynovačku - záleží, z jaké části republiky váš zajíček pochází) s červenou a zelenou mašlí. Teď, když jste si předchozí odstavec přečetli, zavřete oči a objekt si představte. Pomocí čeho jste se snažili obraz vybavit? Pokud vám okamžitě naskočil v celku, tak jste typ vizuální. Odříkávali jste si v duchu jednotlivé body a ty se postupně objevovaly? Máte tedy auditivní paměť. Jestli jste si načrtli v duchu nebo na papír určité schéma, jste typ kinestetický.

Á 6, 3, 6, 3!

Naše mysl za normálních okolností pracuje na β vlnách, které nejsou pro učení ideální. Při α vlnách jsme s to se koncentrovat daleko lépe, vybavíme si pak více z toho, co jsme přečetli. Tak tedy: posaďte se (pokud možno na židli bez opěradla a narovnejte záda), ruce položte na stehna a nadechněte se. Pomalu (nádech by měl trvat alespoň 6 vteřin), na chvíli dech zadržte (3 vteřiny), vydechněte (opět 6 vteřin) a dech opět zadržte (3 vteřiny). Uvolněte se, koncentrujte a připravte se psychicky na práci. Podle chuti můžete vyzkoušet různé typy meditace.

Bez pohybu v pohybu

V průběhu učení mnoho času prosedíme. I tuto dobu lze využít ke cvičení. Existují pozice, které protahují a posilují určité svalové skupiny, uvolňují klouby a vzpřimují páteř. Zahrajte si na faraóna nebo lotosový květ.

Pro polohu faraóna je ideální židle, z níž pohodlně položíte chodidla na podlahu. Lehce je přitlačte do podložky a udělejte "malou nohu" (stáhněte prsty a patu k sobě). Jakmile se do nich opřete, donutí vás to vzpřímit se. Pánev je podsazená, ramena jsou rozložená do stran, lopatky spuštěné, paže volně spočívají u těla, ruce na stehnech. Šíje a hlava jsou přirozeně vzpřímené. Nemusíte se ani opírat o opěradlo. Vládněte Egyptu.

Pozice lotosového květu by se dala snadněji popsat jako turecký sed, zkuste však chodidla zasunout hluboko pod stehna. Podsaďte pánev, vyrovnejte páteř. Tím jste vytvořili z nohou a pánve pevnou základnu pro tělo, které má chuť být vzpřímené, můžete volně dýchat. Zpevňujete pánevní, hýžďové, zádové a břišní svaly, nohy se lépe prokrvují, proteplují se. Po čase nohy vystřídejte. Můžete se také opřít zády o stěnu, toto pomocné opatření by mělo být však jen dočasné. Protáhnete zkrácené svaly v tříslech a v bedrech. Pak už vás nebude trápit napětí a bolesti v bedrech. (Příjemná změna, že?)

Zpět