Práce s textem

14.03.2012 19:25

Cvičení - řešení.doc (25 kB)
Cvičení - text.doc (24,5 kB)

Cvičení k textu: ČERVENĚ podtrhni věty, které jsou v ukázce nejdůležitější.

                            ZELENĚ podtrhni věty, které nemají zásadní význam pro příběh.

                            MODŘE podtrhni věty, které nejsou podstatné.

 

 

Ode dne, kdy se Dursleyovi probudili a našli na prahu přede dveřmi svého synovce, uplynulo bezmála deset let, Zobí ulice se však skoro vůbec nezměnila. Paprsky vycházejícího slunce ozářily tytéž upravené předzahrádky a na domovních dveřích u Dursleyových se v nich zaleskla mosazná číslice čtyři; pak pronikly i do obývacího pokoje, kde to vypadalo téměř stejně jako tenkrát večer, kdy se pan Dursley díval v televizi na onu osudnou zprávu o sovách. Jedině fotografie na krbu ukazovaly, kolik času mezitím opravdu uplynulo. Před deseti lety tam byly desítky snímků něčeho, co vypadalo jako veliký růžový plážový míč, na který někdo nasadil pletené čepičky s bambulkou v nejrůznějších barvách – jenže Dudley Dursley už nebyl malé dítě, a fotografie teď ukazovaly světlovlasého hromotluka, jak jede na svém prvním kole, sedí o pouti na kolotoči a hraje s otcem počítačovou hru, a jak ho matka objímá a líbá. V celé místnosti se nenašla jediná známka, že by v domě žil ještě nějaký jiný chlapec.

Harry Potter tam nicméně stále byl; v tu chvíli ještě spal, neměl však už spát dlouho. Teta Petunie totiž byla vzhůru a její ječivý hlas byl první zvuk, který se po ránu rozlehl domem.

„Vstávat! Vstávat! Hajdy z postele!“

Harry sebou trhl a probudil se. Teta znovu zabušila na dveře.

„Vylez!“ vřískla. Harry ji slyšel, jak jde do kuchyně a staví na sporák pánev. Převrátil se na záda a ještě zkusil vybavit si sen, který se mu před chvílí zdál. Byl to hezký sen a byla v něm motorka, která létala. Měl podivný pocit, že stejný sen se mu zdál už někdy dřív.

Teta znovu stála za dveřmi.

„Už jsi vstal?“ naléhala.

„Skoro,“ řekl Harry.

„Tak sebou pohni, chci, abys mi dal pozor na slaninu. A neopovaž se ji připálit! Na Dudleyho narozeniny musí být všecko jaksepatří.“

Harry jen zasténal.

„Co jsi říkal?“ vyštěkla na něj teta přes dveře.

„Nic, vůbec nic.“

 

Zdroj: ROWLINGOVÁ, J. K. Harry Potter a Kámen mudrců. Přel. V. Medek. 2. vydání. Praha: Albatros, 2001. 285 s. ISBN 80-00-00995-1

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

Kundery se zastal Rushdie a další světová jména

Paříž - Jedenáct světově známých spisovatelů, mezi nimi čtyři laureáti Nobelovy ceny za literaturu, ve společném prohlášení odsoudilo „očerňovací kampaň“, která je podle nich vedena proti spisovateli českého původu Milanu Kunderovi. Mezi signatáři dokumentu vydaném v pondělí v Paříži jsou jména, jako Salman Rushdie, Gabriel García Márquez, Nadine Gordimerová, John M. Coetzee, Orhan Pamuk, Jorge Semprun nebo Philip Roth. Podle serveru České noviny o tom informovala agentura AFP s tím, že Kundery se už dříve zastali zahraniční i čeští spisovatelé, mezi nimi Yasmina Reza, Ludvík Vaculík nebo Josef Škvorecký.

Článek o Kunderově údajném udavačství publikoval v půli října týdeník Respekt. Na základě dokumentu, který získal Adam Hradilek z Ústavu pro studium totalitních režimů, napsal, že světoznámý spisovatel údajně v roce 1950 udal protikomunistického odbojáře Miroslava Dvořáčka. Ten následně strávil čtrnáct let v komunistickém lágru. Kundera po několika desetiletích prolomil mlčení a proti nařčení se prostřednictvím ČTK ohradil. Článek doslova označil za „atentát na spisovatele“.Text záhy vyvolal velkou diskusi doma i ve světě. Na stranu autora, který žije ve Francii, se postavilo i několik osobností, například literární historik Zdeněk Pešat. Ten tvrdí, že udavačem byl Miroslav Dlask. Spisovatel pak 23. října řekl, že požaduje omluvu všude, kde byl označen za udavače, tedy i na obálce časopisu; finanční satisfakci nežádal. Časopis Respekt ale v poslední den měsíce oznámil, že se nebude za článek omlouvat. Kundera se tak nyní rozhoduje, jak bude dál postupovat. „Zatím zvažuje další kroky,“ řekl v reakci na postoj Respektu Jiří Srstka, ředitel agentury Dilia, která v Česku Kunderu zastupuje.

V pondělí domácí média informovala o tom, že spisovatel se s týdeníkem Respekt soudit nebude. Řekl jim to básník a prozaik Petr Prouza, který se minulý týden setkal Milanem Kunderou v Paříži. Čas, který by mu zabral soudní spor, prý raději věnuje psaní nového románu. „Já jsem ho dokonce přemlouval, aby se soudil, ale manželé Kunderovi jsou celou tou aférou velmi unaveni. Zdravotně jsou z toho úplně zničení. Soudit se nechtějí,“ řekl Prouza pro Týden.cz. Milan Kundera podle Prouzových slov není nejmladší a čas, který by mu zabral soudní spor, raději věnuje psaní nového románu. Prouzu s Milanem Kunderou pojí úzký vztah. Kundera nemohl od roku 1968 publikovat, Prouza proto v rozmezí let 1970 - 1977 vydával v časopise Mladý svět jeho texty pod pseudonymem Emil Werner. Po roce 1989, kdy se odtajnily archivy StB, se v seznamech objevilo i jméno Petra Prouzy. Po soudních jednáních bylo Prouzovo jméno v roce 1999 očištěno a z registru bylo vyškrtnuto

 

 

 

Článek říká, že:

  • a)    Spisovatel Milan Kundera se bude rozhodně soudit s týdeníkem Respekt.
  • b)    Spisovatel  Milan Kundera se nebude s týdeníkem Respekt soudit, protože za všechno může jeho kolega Petr Prouza.
  • c)    Spisovatel Milan Kundera se nebude soudit s týdeníkem Respekt ze zdravotních důvodů.
  • d)    Spisovatel Milan Kundera se chtěl soudit s týdeníkem Respekt, ale nechce tomu věnovat čas.

Který z těchto spisovatelů se nepostavil na obranu Milana Kundery?

  • a)    Salman Rushdie
  • b)    Gabriel García Márquez
  • c)    Ludvík Vaculík
  • d)    Robert Fisher

Jaký názor má na případ Milana Kundery Petr Prouza?

  • a)    Myslí si, že spisovatel Kundera by se neměl soudit, vždyť zdraví má jen jedno.
  • b)    Přesvědčoval Milana Kunderu, aby se rozhodně nesoudil, protože důkazy mluví proti němu.
  • c)    Přál si, aby se Milan Kundera soudil a očistil se.
  • d)    Je velmi zklamán z průběhu situace.

Kdo pomáhal Milanu Kunderovi s publikováním v Mladém světě, když nemohl sám publikovat?

  • a)    Ludvík Vaculík
  • b)    Josef Škvorecký
  • c)    Petr Prouza
  • d)    Zdeněk Pešat

 

Výstava Czech Press Photo = pár skvostů mezi spoustou momentek

 

Měsíc poté, co v pražském Karolinu skončila výstava mezinárodní soutěže World Press Photo, začala na Staroměstské radnici její česká obdoba. Czech Press Photo však za svým zahraničním vzorem pokulhává.

A nejde o úroveň českých a slovenských fotografů. Organizátoři výstavy však zaměňují kvalitu za kvantitu a velmi povedené snímky utopí v moři slabších fotografických cyklů. Pokud divák skutečné skvosty přece jen vyhmátne, těžko mu fotografie ve formátu A4 zanechá v paměti výraznou stopu. Výstava představuje na šest set snímků osmatřiceti oceněných autorů v osmi kategoriích. Ohlédnutí za událostmi minulého roku vévodí hromadná havárie na D1. David W. Černý z agentury Reuters poslal do soutěže jediný snímek - a vyhrál. Mezi vraky aut se do modré deky halí dvojice otočená zády k divákovi.

Mezinárodní porota hodnotila vítěznou fotku jako „práci, která je symbolem nebezpečí spojeného s naší závislostí na automobilech“. Nepatří však k těm, které kromě zobrazení důležité události mají také hlubší poselství a kladou důraz na estetickou kvalitu snímku.

Snímek havárie by tedy rozhodně neměl zastínit i další obrazové výpovědi, které v osmi kategoriích porota ocenila cenami Zlaté oko. Hrůzyplná reportáž Michala Novotného (Lidové noviny), který podnikl cestu do válečné zóny v Afghánistánu a zachytil tamější výcvik české elitní jednotky, si Zlaté oko v kategorii Reportáž rozhodně zaslouží. Podobně jako Alžběta Jungrová čestné uznání, které jí porota udělila za reportáž o drogách na pákistánsko-afghánských hranicích. Fotografie slovenského autora Martina Kollara zase mají blízko ke konceptuální fotografii. Za tyto estetizované hrátky v cyklu Armádní kuchaři získal Kollar cenu v kategorii Portrét.

Czech Press Photo je kvalitou snímků rok od roku blíž ke světové soutěži, koncepce výstav se však stále liší. Dočkáme se někdy opravdu obrazově silné výstavy Czech Press Phota, které by stačila pětina rozměrných, kvalitně vytištěných tisků, tak jak nám to každoročně předvádí World Press Photo?

                                                                           http://kultura.idnes.cz

 

Co chce autor článku sdělit čtenářům?

  • a)    Výstava World Press Photo je výrazně lepší svou koncepcí než výstava Czech Press Photo.
  • b)    Výstava World Press Photo je výrazně lepší kvalitou snímků než výstava Czech Press Photo.
  • c)    Výstava World Press Photo je výrazně lepší výběrem výstavních prostor než výstava Czech Press Photo.
  • d)    Výstava World Press Photo je na stejné úrovni jako výstava Czech Press Photo.

Co vytýká autor článku tvůrcům výstavy?

  • a)    Malou barevnost fotografií.
  • b)    Velké množství fotografií.
  • c)    Nízkou kvalitu fotografií.
  • d)    Malý formát fotografií.

Jaký námět fotografie získal hlavní cenu mezinárodní poroty?

  • a)    havárie
  • b)    výcvik v armádě
  • c)    drogy
  • d)    kuchaři v armádě

Jaký postoj autor článku vyjadřuje?

  • a)    Nemá rád fotografie a pořádání fotografických výstav je dle něj zbytečné.
  • b)    Fotografie má rád a přeje si , aby byly prezentovány co nejlépe.
  • c)    Je přítelem pořadatele výstavy Czech Press Foto.
  • d)    Má rád velkorozměrnou fotografii.

 

 

Práce s textem

http://dum.rvp.cz/materialy/stahnout.html?s=gvurniur

http://dum.rvp.cz/materialy/stahnout.html?s=rojxzchd

 

Zpět